ochrona małoletnich
Standardy Ochrony Małoletnich w Klubie Karate GANKAKU.
Podstawowe procedury postępowania
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Prezes Klubu z dniem 15.08.2024 wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim zawodnikom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
- zwrócenie uwagi personelu klubu, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich zawodników przed krzywdzeniem;
- określenie zakresu obowiązków przedstawicieli klubu w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony zawodników przed krzywdzeniem;
- wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
- wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony zawodników przed przemocą. Personel klubu w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel klubu, a także zawodnicy i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów. Prezes wyznacza Wiceprezesa jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, Prezes czyni odpowiedzialnym administratora sieci teleinformatycznej.
Rozdział 2
Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni (w tym zachowania niedozwolone).
Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem Klubu jest działanie dla dobra zawodnika, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych Klubu oraz swoich uprawnień i kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników ,trenerów, asystentów, stażystów, praktykantów i wolontariuszy. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczególności:
- Utrzymywanie profesjonalnej relacji z zawodnikami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych zawodników.
- Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z zawodnikami, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
- Nie zostawianie zawodnikowi nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie zawodnika, a konsekwencje wynikają z jego działania.
- Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych zawodnika, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do zawodnika ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
- Uwzględnianie potrzeb zawodnika.
- Równe traktowanie zawodników bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Fizyczny kontakt z zawodnikiem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby zawodnika w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) zawodnik zawsze musi wyrazić zgodę.
- Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec zawodnika, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.
- Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
Panowanie trenera nad własnymi emocjami.
Kontakt z zawodnikami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy klubu/ danej grupy szkoleniowej i dotyczy celów treningowych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z zawodnikami poza godzinami treningów oraz meczów, należy poinformować o tym zarząd i uzyskać zgodę rodziców małoletniego zawodnika. Jeśli zawodnik i jego rodzice są osobami bliskimi wobec trenera, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych zawodników. W relacji personelu z małoletnimi zawodnikami niedopuszczalne jest w szczególności:
- stosowanie wobec zawodnika przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
- zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie zawodników;
- podnoszenie głosu, krzyczenie na zawodników, wywoływanie u nich lęku;
- ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych zawodników;
- zachowywanie się w obecności zawodników w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
- nawiązywanie z zawodnikiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie zawodnikom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
- faworyzowanie zawodników;
- utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych trenera;
- proponowanie zawodnikom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z zawodnikami lub w ich obecności;
- zapraszanie zawodników do swojego miejsca zamieszkania.
Rozdział 3
Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między zawodnikami pełnoletnimi i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich. Standardem jest tworzenie atmosfery życia klubowego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie. Angażowane zawodników w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z zawodnikami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Niedozwolone jest w szczególności:
- stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek zawodnika, w jakiejkolwiek formie;
- używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
- upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych zawodników;
- zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
- stosowanie zastraszania i gróźb;
- utrwalanie wizerunku innych zawodników poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
- udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.
Rozdział 4
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
W Klubie powołana jest funkcja administratora sieci (zgodnie z rozdziałem 1 ust. 6), który odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie przynajmniej raz w miesiącu programów antywirusowych i zapór sieciowych w celu ochrony systemów przed atakami złośliwego oprogramowania i blokowania na komputerach klubowych materiałów niedostosowanych do wieku.
Rozdział 5
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie
- Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)
- Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom strony.
- W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, administrator sieci ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody, konfiguruje zabezpieczenia sieci klubowej, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę przebiegu interwencji.
- Jeśli treści niebezpieczne dotyczą osób niezwiązanych z klubem, Prezes zgłasza zdarzenie odpowiednim służbom (sądowi rodzinnemu lub Policji), przekazując zabezpieczone materiały.
- Jeśli uczestnikami zdarzenia są zawodnicy, ze sprawcą i ofiarą przeprowadzona jest rozmowa (oddzielnie) trenera lub Prezesa na temat emocji, jakie może budzić materiał, do jakich zachowań zachęca, omówione zostają także konsekwencje zdarzenia wynikających ze złamania regulaminu klubu.
- Powiadomieni zostają rodzice zawodników, których informuje się o poczynionych ustaleniach i dalszych działaniach Klubu (zastosowane kary statutowe/ środki oddziaływania wychowawczego, powiadomienie organów ścigania, wsparcie psychologiczno – pedagogiczne).
- Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).
Ochrona wizerunku
- W klubie zgodnie z regulaminem pozyskiwane są pisemne zgody rodziców i zawodników na publikację wizerunku zawodników na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań podejmowanych przez klub. W miarę możliwości fotografowane są grupy zawodników, a nie pojedyncze osoby.
- Zdjęcia i nagrania bez zgody rodzica nie są podpisywane informacjami identyfikującymi zawodnika z imienia i nazwiska.
Naruszenie prywatności
Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w klubie powinna zostać niezwłocznie przekazana administratorowi systemów informatycznych i Prezesowi, którzy podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.
Cyberprzemoc
- Zawodnik, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności klubu przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do trenera. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.
- Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej w rozdziale 1 ust. 5, która wykonuje Kartę przebiegu interwencji.
- O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z administratorem sieci i koordynatorem ds. Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzić czy Klub.
- Jeśli sprawcą jest zawodnik klubu, trener powinien przeprowadzić z nim rozmowę, w wyniku której ustali, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie kar statutowych/ środków oddziaływania wychowawczego.
Fake news
Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie administratorowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.
Rozdział 6
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
- zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
- współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;
- diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
Rozdział 7
Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów
- Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej Klubu pod adresem www.gankaku.pl.
- Rodzice zawodników zapoznawani są ze Standardami przez media własne Klubu.
- Osoba odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów przeprowadza wśród zawodników minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest Prezesowi.
- Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i zawodnikom, Prezes.
Rozdział 8
Przepisy końcowe
Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej klubu, wywieszenie na tablicy ogłoszeń w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich oraz poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną.